Tilmelding til forårets hold åbner lørdag 1. december kl. 20.00

Holdbeskrivelser

BØRNE OG UNGDOMSHOLD:
Vores Børne & ungdomshold er opdelt efter alder og kunnen. Gældende for alle børneholdene er, at børnene skal kunne klare sig alene i svømmehallen uden mor og far.

Det er en forudsætning på alle hold, at deltagerne vasker sig grundigt under bruserne inden adgang til svømmebassinet. Guldfisk, Sæler, Delfiner, Hajer, Swimteam & Ungdomshold undervises altid af uddannede trænere & hjælpe trænere. Vandtemperaturen er på ca. 27 grader.


Børnene skal kunne klare sig i svømmehallen uden deres forældre. De to første gange ved sæsonstart og derefter sidste gang i hver måned, er forældre velkommen på tilskuerpladserne, derudover henvises til caféen.

 

Guldfisk ”plaske hold” – 1 gang ugentligt (mandag, tirsdag eller onsdag (se holdplan)

Holdet er målrettet børn på ca. 5 til 6 år, som gerne vil lære at svømme. Børnene vænnes langsomt til vandet og lærer at flyde og komme fremad på mave og ryg og at få hovedet under vandet. Dette sker gennem forskellige lege, der tager udgangspunkt i de fire elementer i svømning: Balance, Bevægelse, Elementskifte og Vejrtrækning. Indlæring sker via leg og sprog i børnehøjde med trænere & hjælpetrænere, der arbejder sammen.

Børnene tilbydes hjælpemidler efter behov. Hjælpetrænerne er i vandet for at hjælpe børnene og gøre dem trygge. Der svømmes fortrinsvist i den lave ende af bassinet.

 

Sæler – 1 gang ugentligt (mandag, tirsdag, onsdag eller torsdag) (se holdplan)

Holdet er målrettet børn på ca. 7 til- 9 år. Der undervises med udgangspunkt i de fire elementer: Balance, Bevægelse, Elementskifte og Vejrtrækning.. På dette hold introduceres begreberne ”crawl” og ”rygcrawl”, og man leger sig frem til at kunne skabe fremdrift i vand, ved egen hjælp. Indlæring sker via leg og sprog i børnehøjde med trænere & hjælpetrænere, der arbejder sammen.

Børnene tilbydes hjælpemidler efter behov. Hjælpetrænerne er i vandet for at hjælpe børnene og gøre dem trygge. Der svømmes både i den lave og den dybe ende af bassinet.

 

Delfin – 1 gang ugentligt (tirsdag)

Holdet er målrettet børn fra ca. 10 til- 14 år, som gerne vil svømme én gang om ugen. Svømmerne har gået til svømning nogle år, kan flyde, have hovedet under vandet og kender lidt til svømmestilarterne.

Undervisningen har fokus på crawl og rygcrawl. Undervejs introduceres stilarten ”brystsvømning” samt ”kolbøttevendingen” og ”startspring”. Undervisningen er stadig legende, og læringen sker gennem en blanding mellem leg og decideret teknikundervisning, hvor man til sidst gerne skulle kunne mestre dét at svømme genkendeligt crawl/rygcrawl.

Svømmerne skal kunne klare sig uden hjælpemidler. Udover en træner er der knyttet hjælpetrænere til holdet for at optimere den enkelte svømmers læring.

 

Delfin – 2 gange om ugen (tirsdag og torsdag)

Holdet er målrettet børn fra ca. 9 til- 10 år, som gerne vil svømme to gange om ugen. Svømmerne har gået til svømning nogle år, kan flyde, have hovedet under vandet og kender lidt til svømmestilarterne.

Undervisningen har fokus på crawl og rygcrawl. Undervejs introduceres stilarten ”brystsvømning” samt ”kolbøttevendingen” og ”startspring”. Undervisningen er stadig legende, og læringen sker gennem en blanding mellem leg og decideret teknikundervisning, hvor man til sidst gerne skulle kunne mestre dét at svømme genkendeligt crawl/rygcrawl.

Svømmerne skal kunne klare sig uden hjælpemidler. Udover en træner er der knyttet hjælpetrænere til holdet for at optimere den enkeltes svømmers læring.

 

Hajer - 2 gange om ugen (tirsdag og torsdag)

Holdet er et ”talenthold” og målrettet børn fra ca. 10 år, som har gået til svømning i flere år og er fortrolige med crawl, rygcrawl og brystsvømning. Holdet træner to gange om ugen.

Der undervises i alle fire stilarter med fokus på decideret svømmeundervisning. Svømmerne får indblik i svømning som en sport og får i løbet af sæsonen mulighed for at deltage til DGI’s holdturneringsstævner med sine holdkammerater og svømmere fra Swimteam.

På Haj holdet er det glæden ved vand, der driver værket, samt muligheden for at have en masse svømmekammerater og det fællesskab, der medfølger. Dette hold giver også mulighed for at kunne aspirere til Swimteam, svømmeafdelingens konkurrencehold.

 

Swimteam Solbjerg – 3 gange om ugen (mandag, onsdag og fredag)

Swimteam er Solbjergs IF Svømnings konkurrencehold for svømmere fra 11 til 16 år. Oprykning til konkurrenceholdet fra Hajholdet sker efter aftale med trænerne. Swimteam træner 3 gange ugentligt med vægt på udviklingen af de tekniske færdigheder. Hertil er der 1 times landtræning om fredagen, - med fokus på smidighed/styrke og kardiologisk træning.

Det er på Swimteam, man kan udforske svømning som sportsgren og prøve kræfter med andre og sig selv.

Fokus er primært det tekniske i svømning samtidig med at der udvikles en stærk klubånd. Swimteams svømmere er dermed sidste ”trin” i Solbjerg svømmeafdeling og svømmerne ses derved også som rollemodeller for de fælles værdier Solbjerg IF Svømning står for:

Fællesskab, plads til alle, hårdt arbejde og vigtigst af alt: Glæden ved svømning.

Vi deltager i minimum 4 stævner årligt og forventer forældreopbakning til kørsel, holdleder- og officialopgaver mv. Vi skal til hvert stævne stille med 3 officials, hvor det kræves at man som minimum gennemfører et tidtagerkursus på 4 timer (kurset betales af klubben).

 

Swimteam morgensvømning 1 gang ugentligt (lørdag kl. 8.30- 9.30)

Svømmere tilmeldt Swimteam kan tilkøbe 1 ugentlig ekstra morgen træningspas.

 

Ungdomsholdet – 2 gange om ugen (onsdag + mandag eller fredag)

Holdet er målrettet unge mellem 16 og 20 år. Behersker du ikkealle 4 stilarter, så har du mulighed for at lære det på ungdomsholdet. Vi tager udgangspunkt i dit nuværende niveau og bygger på. Det vigtigste er, at du har lyst til at svømme!

Der er på ungdomsholdet også tid til og andre aktiviteter så som Crossfit og Aqua Jogging mv.

Svømmerne på ungdomsholdet kan udover den ugentlige fælles træning om onsdagen frit vælge at træne sammen med Swimteam enten mandag eller fredag eller vælge et PP hold (se holdplan)

Svømmerne får i løbet af sæsonen mulighed for at deltage i DGI’s holdturneringsstævner sammen med svømmere fra Swimteam, men holdet er ikke som sådan et konkurrencehold.

Note: De ældste svømmere fra Swimteam tilbydes at forlænge deres onsdagstræning, så de træner sammen med ungdomsholdet.


FAMILIEHOLD

 

Forælder/barn – 1 gang ugentligt (mandag eller tirsdag)

Holdet er målrettet børn fra ca. 3 til- 5 år sammen med en forælder. Holdet er et lege- og plaske hold og forberedelse til et guldfiskehold.

Forælderen er med i vandet som aktiv hjælper for barnet. Der laves forskellige øvelser og lege i vandet. Som udgangspunkt bruges der ikke hjælpemidler, da det er forælderen der holder og støtter barnet. Gennem øvelser og leg vænnes barnet til vandet og prøver med hjælp at flyde og komme fremad på maven.

 

Familiesvømning – 1 gang ugentligt (fredag kl. 16-17)

Kvalitetstid for hele familien. Børn og voksne kan nyde hinandens selskab i en hyggelig atmosfære. På holdet er der rig mulighed for fri leg og fællesskab med klubbens legesager.

I svømmehallen findes der alle nødvendige hjælpemidler såsom bælter og svømmefødder. Kontingentet gælder for forældre + børn i husstanden.

 

Åben Svømmehal – 1 gang ugentligt (lørdag fra 14-16)

Svømmehallen er åben for alle med mulighed for både leg, motion og adgang til klubbens legesager.

Tilmelding fra gang til gang via booking på hjemmesiden eller MobilePay ved livredderen.

Pris for en familie, forældre + børn i husstanden kr. 60

Pris for 1 person kr. 30

____________________________________________________________________________________

VOKSENHOLD (fra 18 år og op)
Vores tilbud til voksne spænder fra individuel svømning til holdundervisning.

 

Aqua fitness/Vandgymnastik – 1 gang ugentligt (tirsdag 19.45- 20.30)

Vandgymnastik er motion i vand, hvor der er fokus på bevægelse af hele kroppen, med henblik på både kredsløb og styrke. Vandet skåner muskler og led, men vi får pulsen op pga. vandets modstand. Vi tager brug af udvalgte redskaber, der giver den optimale styrketræning under vand.

Holdet er for alle og træningen foregår både på det dybe og lave vand, med god musik og højt humør.

Gravide kan med fordel deltage i Vandgymnastik, uanset hvor langt henne du er i graviditeten eller hvor fortrolig du er med vand. Motion og bevægelse i vand er godt for kroppen under graviditeten.

 

Aqua Cross Training – 1 gang ugentligt (mandag 19.30- 20.15)

Aqua Cross Training er inspireret af Cross fit og er kendetegnet ved træning, der er konstant varieret og består af funktionelle øvelser, som trænes ved høj intensitet. Aqua Cross Training vil være styrke- og intervalpræget træning, og vi udnytter vandets modstand til at skabe en effektiv, hård og underholdende træning, samtidig med at kroppen trænes på en hensynsfuld måde.

Du vil blive udfordret på styrke, kondition og mobilitet på dit eget niveau, så alle kan være med, både nybegyndere og øvede. Aqua Cross Training foregår på den dybe og lave ende samt på gulvet omkring bassinet. Har du ikke lyst til at være på land, så kan alle øvelser også laves i vand. Det er en forudsætning, at du er fortrolig med vand og kan svømme. Det bliver sjovt, det bliver hårdt, det bliver fedt!

 

Aqua Jogging – 1 gang ugentligt (mandag 20.15- 21.00)

Aqua jogging er effektiv kredsløbstræning i vand. Træningen foregår på det dybe vand med specielle løbebælter, der sikrer opdrift. På Aqua Jogging er løb kombineret med styrkeøvelser for arme, mave, ryg, baller og lår. Det er en både skånsom og effektiv trænings-form. Vandet yder både modstand og støtte, så Aqua Jogging er et godt alternativt til træning, hvis du er skadet og f.eks. ikke kan løbe eller skal skåne bestemte led i kroppen. Samtidig får du pulsen op, bliver stærkere og mere udholdende. Holdet er for alle, da niveauet afhænger af din indsats og gejst i vandet. Du får pulsen op, smil på læben, og vi træner selvfølgelig til god musik.

 

Aqua Floating – 1 gang ugentligt (mandag 18.45- 19.30)

Aqua Floating er en ny træningsform, som både træner krop og hjerne. Aqua Floating består af styrke- og yogaøvelser på måtter, der ligger fast forankret i vandet. Balancen og styrken udfordres, når vi flytter traditionelle træningsøvelser ud på vandoverfladen. Det kræver nemlig, at du holder balancen på vand samtidig med udførelse af øvelserne. På måtterne bruges vandets ustabilitet til at øge effektiviteten af ​​hver bevægelse, og flere muskler skal være aktive, da de store muskelgrupper ikke kan holde balancen alene. Det giver en unik træningsoplevelse, hvor samtlige muskler i kroppen bliver brugt. Du bliver derfor både stærkere og får samtidig større kontrol over balance og fornemmelse for kroppen. Du skal ikke være bange for at falde i vandet af og til. Glæd dig til udfordrende, fokuseret og effektiv træning!

 

Voksenundervisning – 1 gang ugentligt (onsdag 19.15- 19.45)

Holdet er målrettet voksne, som ønsker at lære at svømme og ikke er overvejende bange for vand. Træneren tager udgangspunkt i den enkelte svømmers ønsker og behov og udarbejder et individuelt trænings forløb med fokus på brystsvømning og crawl. Der er mulighed for brug af hjælpemidler. Ved ønske kan der i samarbejde med træneren udarbejdes et program. 

 

Motion - 1 gang ugentligt (tirsdag, onsdag, fredag eller lørdag, se holdplan)

Holdet for dem, der gerne vil bruge svømning som motion. Der tilbydes undervisning efter behov, ligesom der kan laves fejlretning af svømmestil efter ønske. Der er hjælpemidler/udstyr som svømmefødder til fri afbenyttelse. Der er også mulighed for at benytte saunaen.

 

Senior/ pensionist – 1 gang ugentligt (onsdag 15.00- 15.30)

Frisvømning med indlagt 5 minutters vandgymnastik.

 

Kondisvømning – 2 gange om ugen (onsdag 19.45- 20.45 og fredag 17.00- 18.00)

Individuel svømmetræning for voksne. Efter ønske kan der i samarbejde med livredderen udarbejdes et program. Der tilbydes fejlretning af svømmestil efter ønske.

 

Triatlontræning – 2 gange om ugen (onsdag 19.45- 20.45 og fredag 17.00- 18.00)

Målrettet triatlon svømmetræning og undervisning. I samarbejde med træneren udarbejdes et program, der trænes hovedsageligt crawl.

 

Morgen Svømning – 1 gang ugentligt (lørdag 8.30- 9.30)

Få en frisk og sund start på dagen med morgensvømning. Der tilbydes undervisning efter behov, ligesom der kan laves fejlretning af svømmestil efter ønske. Der er hjælpemidler/udstyr som svømmefødder til fri afbenyttelse. Der er også mulighed for at benytte saunaen.

 

Rigtige mænd – 1 gang ugentligt (onsdag 20.45- 21.30)

Rigtige mænd, henvender sig til mænd, der "IKKE GIDER GÅ TIL SPORT". Formålet med holdet er, at få flere mænd op af sofaen og skabe et fællesskab, hvor deltagerne bevæger sig, griner og træner i ægte mandehørmestil sammen med andre mænd. Vi hjælper dig gerne med at sætte mål for din træning uanset dit svømmeniveau og dine behov.

Mulighed for ”after swim” fællesskab i Sports cafeen efter træning.